Co jeść, aby zapobiec osteoporozie

Co jeść, aby zapobiec osteoporozie?

Osteoporoza to choroba szkieletu, która polega na traceniu składników tkanki kostnej (chodzi przede wszystkim o związki wapnia). Prowadzi to do zaburzeń mikroarchitektury kości, a w konsekwencji do większej podatności na ich złamania. Postęp osteoporozy odbywa się bardzo powoli, a jej skutki pojawiają się zazwyczaj dopiero w wieku podeszłym. Co ciekawe według danych Światowej Organizacji Zdrowia osteoporoza rozwinie się aż u co czwartej kobiety i u co ósmego mężczyzny.

Istotne mikroelementy przy osteoporozie. Co dostarczać?

Wapń

Najbardziej wartościowe źródła wapnia to mleko i produkty mleczne zawierające laktozę, która powoduję większe wchłanianie wapnia. Dodatkowo istotne jest, że produkty te charakteryzuje odpowiedni stosunek wapnia do fosforu (1:1). Należy pamiętać, że dieta powinna składać się z produktów półtłustych, a nie całkowicie odtłuszczonych 0%, z uwagi na zawartość witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Osoby, które nie tolerują laktozy, mogą bez obaw sięgać po kefir, sery twarogowe, czy jogurt naturalny. Warto pamiętać, że wchłanianie wapnia utrudniają fityniany (obecne w produktach zbożowych), szczawiany (szpinak, szczaw), nierozpuszczalne frakcje błonnika pokarmowego, czy znaczna zawartość tłuszczu w diecie.

Fosfor

Fosfor wchodzi w skład tkanki kostnej i obok wapnia, stanowi główny składnik kości. Co jednak ciekawe, jak wykazują przeprowadzone badania, zbyt duże spożycie fosforu może doprowadzić do zwiększonej utraty masy kostnej. Jeśli dodatkowo jest ono związane z niewielką podażą wapnia, to może bezpośrednio wpływać na hormony regulujące gospodarkę wapniową oraz znacznie hamować wchłanianie wapnia z przewodu pokarmowego. Informacje od lekarzy wskazują, iż znacznie ważniejsza niż sama ilość dostarczanego fosforu, jest proporcja wapnia do fosforu. Powinna ona wynosić 1,5:1 lub 1:1. Jest to możliwe do osiągnięcia, jeżeli dieta składa się przede wszystkim z jak najmniej przetworzonych produktów.

Co możesz zatem spożywać chcąc uzupełnić poziom fosforu? Polecane są produkty takie jak: mięso, ryby, drób, produkty mleczne, orzechy i napoje gazowane, w których występuje on jaki regulator smaku. Fosfor często występuje również w przetworach mięsnych, koncentratach spożywczych, konserwach, zupach w proszku, czy gotowych daniach mrożonych.

Warto wspomnieć o tym, że u każdego pacjenta z osteoporozą należy wykonać podstawowe badania laboratoryjne (morfologia krwi, badanie funkcyjne nerek i wątroby) oraz, co szczególnie ważne, ocenić gospodarkę wapniowo-fosforanową. Krew pobierana jest w celach oznaczenia stężenia wapnia i fosforu, ocenia się wydalanie wapnia z moczem, a czasem kieruje się pacjenta na dodatkowe badania (w tym oznaczenie stężenia parahormonu, witaminy D). Badania kontrolująca gospodarkę wapniową w organizmie powinno się kontrolować także w trakcie leczenia.

Magnez

Magnez ma niezwykłe znaczenia dla prawidłowej pracy organizmu, w tym odgrywa istotną rolę w utrzymaniu równowagi mineralnej tkanki kostnej. Dieta w osteoporozie powinna go uwzględniać także ze względu na tjego wpływ na aktywność szeregu enzymów uczestniczących w przebudowie kości oraz na metabolizm wapnia w organizmie. Niedobory magnezu mogą stanowić istotną przyczynę zwiększonego ryzyka wystąpienia osteoporozy u kobiet w wieku pomenopauzalnym.

Niezwykle ciekawe jest to, że wapń konkuruje z magnezem o przyswajanie w jelitach. Stąd właśnie zwiększenie w diecie ilości wapnia skutkuje obniżeniem wchłaniania magnezu i tym samym konieczne jest zwiększenie jego podaży. Pierwiastek ten znajduje się w licznych produktach pochodzenia roślinnego i zwierzęcego, takich jak ryż, kasze, pieczywo z pełnego ziarna, gorzka czekolada, kakao, fasola, groch, orzechy, ziemniaki, płatki zbożowe i kukurydziane, ryby oraz sery podpuszczkowe.

Witamina K

Badania prowadzone w ostatnich latach wykazały, że dla witamina K (zwłaszcza K2) jest niezbędna dla prawidłowego funkcjonowania kości. Mechanizm działania tej witaminy wiąże się ze zwiększeniem mineralizacji kośćca, w którym ważną rolę odgrywa białko zwane osteokalcyną. Aby białko to mogło zadziałać, musi ulec karboksylacji, a właśnie w tym procesie niezbędny jest udział witaminy K. Jej źródłem, są przede wszystkim brokuły, jarmuż, sałata, szpinak, brukselka, kapusta i wątroba wołowa.

Białko i tłuszcze

Ponadto zadbaj w diecie o białko. Należy go spożywać w odpowiedniej ilości: nie może być go ani za dużo, ani za mało, bowiem nierównowaga może zaburzać funkcjonowanie układu kostnego. Starannie dobieraj także rodzaj tłuszczu roślinnego (polecany jest olej rzepakowy, oliwa z oliwek), uważaj na kofeinę (gdy mamy mało wapnia, powinniśmy ją ograniczyć, bowiem zwiększa wydalanie wapnia z moczem), nie pal i pij mało alkoholu, albo wcale.

Co zatem szkodzi tkance kostnej?

Istnieje szereg związków i witamin zwiększających masę kostna, ale są i takie czynniki, które ją obniżają – a należą do nich:

  • nadmiar w diecie witaminy A, sodu (soli), kwasów tłuszczowych
  • zbyt duża ilość w jadłospisie białka, szczególnie zwierzęcego
  • zbyt niska masa ciała (BMI< 18,5)
  • zbyt mała ekspozycja na słońce
  • brak aktywności fizycznej, długotrwałe unieruchomienie
  • alkohol i kofeina

Osteoporoza, leczenie dietą.

Dobrze zbilansowana dieta to doskonała metoda zarówno w profilaktyce, jak i w leczeniu osteoporozy. Bywa jednak, że nie jesteśmy w stanie dostarczyć organizmowi wszelkich potrzebnych mu składników. Z pomocą przychodzą suplementy diety, które doskonale uzupełniają dietetyczne braki w przypadku osteoporozy. W ostatnim czasie szczególna popularnością cieszy się produkt o nazwie ProFlexen.

Grono specjalistów opracowało listę składników wspomagających zarówno stawy, jak i układ kostny. Swoją skuteczność suplement ten zawdzięcza m.in. zawartości ekstraktu z żywicy kadzidłowca indyjskiego (zwiększa elastyczność stawów, eliminuje ból, stany zapalne, także w obrębie kości), cynku (minerał odpowiedzialny za szybszą regenerację stawów i kości), czy manganu (pomaga w syntezie tkanki łącznej, współdziałając razem z cynkiem gwarantuje zachowanie funkcjonalności stawów i kości). Choć mnogość tego typu produktów może przyprawić o zawrót głowy, to warto kierować się opiniami konsumentów – a te w zdecydowanej większości polecają ProFlexen

Jak zatem jeść, by się nie łamać? Pokutuje pogląd, że osteoporoza jest chorobą nieuleczalną, ale nie jest to prawda. Można ją leczyć. Po leki sięga się jednak w przypadku, kiedy choroba jest w zaawansowanym stadium. Jednak równie ważna co farmakoterapia jest aktywność fizyczna, a przede wszystkim właściwa dieta.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *